Vision & Framtid

Kristianstad City AB

Under 2011 gick Kristianstads kommun, Handelsföreningen och Fastighetsägarna samman för att jobba med centrumutveckling under namnet Kristianstad City (fd. Handelsstaden Kristianstad AB.) Organisationen arbetar med att utveckla stadskärnans dragningskraft, skapa förutsättningar för en gynnsam utveckling av stadens näringar och att stärka fastighetsvärdena. En viktig fråga för Kristianstad City är att utveckla stadskärnans utbud av handel, caféer och restauranger.

Kristianstad Citys operativa arbete sker i fyra arbetsgrupper med fokusområde: Tillgänglighet, Marknadsföring, Tryggt & Säkerhet samt Rent & Snyggt.

Läs mer om våra visioner och projekt till höger.

Vision
Kristianstad City ska vara en av Sveriges mest självklara platser för upplevelser, shopping & rekreation.

Målbild
Fler ska besöka Kristianstad City, de ska stanna längre och deras förväntningar ska överträffas.

Strategi
Kristianstad Citysamverkan AB arbetar aktivt för ett brett utbud av handel, servicenäring, aktiviteter och kulturupplevelser i centrum för alla åldersgrupper i nära samarbete med stadens alla aktörer.

Vi har flera fokusgrupper och arbetar med Purple Flags verktyg och processer.

Purple Flag
Det övergripande syftet med Purple Flag är att skapa förutsättningar för ett ekonomiskt och socialt hållbart Purple Flag-område med ett varierat utbud av upplevelser och aktiviteter efter kontorstid.

Uppdrag
Kristianstad Citysamverkan AB arbetar för att stärka Kristianstad stadskärna.
Kristianstad Citysamverkan AB:s arbete ska bidra till att fler besöker staden, att fler visar intresse för att bosätta sig i kommunen och till en ökad omsättning inom handeln och besöksnäringen.

Statistik 2018

  • Utsedd till Sveriges tredje bästa Cityhandel genom tidningen market.
  • Total omsättning 2 236 000 000 kr
  • Omsättningsförändring +1,1%
  • Handelsindex 121 (Handelsindex är ett mått som visar relationen mellan vad invånarna i kommunen konsumerar och vad butikerna på orten faktiskt omsätter. Är index 100 är konsumtionen och omsättningen likställda.)
  • Antal anställda i stadskärnan 1403 st

Källa: HUI och Cityklimatet genom WSP

Avgiftsfria uteserveringar året ut

I våras uppstod en akut situation för företagen när coronaviruset slog till och kommunen tog fram ett stödpaket till det lokala näringslivet. D...

Klubbade åtgärder för förenklad torghandel och tryggare gågator

Körningen längs gågatorna och torghandeln har länge varit två heta frågor för Kristianstad City. Det är också två frågor som Handelsstaden ...

Stadsbarometern: Kristianstad på femte plats!

När WSP undersökt utsikterna för 67 svenska stadskärnor rankades Jönköping högst. Stadskärnan har enligt undersökningen de bästa ekonomiska ...

Åhléns storsatsar i city!

Det går bra för Åhléns – så pass bra att man nu väljer att renovera lokalen i city totalt. Renoveringsarbetet drar igång i början av 202...

Attraktivare Kristianstad går framåt!

Vår åtgärdsplan för ett Attraktivare Kristianstad går framåt. Nyligen kunde ytterligare två punkter för tillgänglighet och trygghet checkas a...

Nya skyltar längs E22

Bild & foto: Tillväxt Kristianstad Glada nyheter – nu sätts de nya skyltarna upp! I måndags började arbetet med att sätta upp de nya ef...

Lek i centrum

Text: Kristianstad Kommun Utvecklingsarbetet för Kristianstads city pågår hela tiden. I samarbetsforumet Handelsstaden, där kommunen, fastighetsä...

Attraktivare Kristianstad ett Purple Flag projekt

Den orangea staden Kristianstad kan lägga ännu en färg till sin palett och får nu även segla under lila flagg. Kristianstad har blivit en av de s...

Kristianstads Kommun Stödpaket

Med stöd av underlag från Handelsstaden Kristianstad har Kristianstads Kommun presenterat ett stödpaket – för att lindra de negativa effekte...

Fler nyheter och evenemang