Vision & Framtid

Vision & Framtid

Kristianstad City AB

Under 2011 gick Kristianstads kommun, Handelsföreningen och Fastighetsägarna samman för att jobba med centrumutveckling under namnet Kristianstad City (fd. Handelsstaden Kristianstad AB.) Organisationen arbetar med att utveckla stadskärnans dragningskraft, skapa förutsättningar för en gynnsam utveckling av stadens näringar och att stärka fastighetsvärdena. En viktig fråga för Kristianstad City är att utveckla stadskärnans utbud av handel, caféer och restauranger.

Kristianstad Citys operativa arbete sker i fyra arbetsgrupper med fokusområde: Tillgänglighet, Marknadsföring, Tryggt & Säkerhet samt Rent & Snyggt.

Läs mer om våra visioner och projekt till höger.

Vision
Kristianstad Citysamverkan AB ska vara en ledande aktör när det gäller stadsutveckling och arbetssätt som leder mot en attraktiv stadskärna.

Målbild
Fler ska besöka Kristianstad City, de ska stanna längre och deras förväntningar ska överträffas,

Strategi
Kristianstad Citysamverkan AB arbetar aktivt för ett brett utbud av handel, servicenäring, aktiviteter och kulturupplevelser i centrum för alla åldersgrupper i nära samarbete med stadens alla aktörer.

Vi har flera fokusgrupper och arbetar med Purple Flags verktyg och processer.

Purple Flag
Det övergripande syftet med Purple Flag är att skapa förutsättningar för ett ekonomiskt och socialt hållbart Purple Flag-område med ett varierat utbud av upplevelser och aktiviteter efter kontorstid.

Uppdrag
Kristianstad Citysamverkan AB arbetar för att stärka Kristianstad stadskärna.
Kristianstad Citysamverkan AB:s arbete ska bidra till att fler besöker staden, att fler visar intresse för att bosätta sig i kommunen och till en ökad omsättning inom handeln och besöksnäringen.

Statistik 2018

  • Utsedd till Sveriges tredje bästa Cityhandel genom tidningen market.
  • Total omsättning 2 236 000 000 kr
  • Omsättningsförändring +1,1%
  • Handelsindex 121 (Handelsindex är ett mått som visar relationen mellan vad invånarna i kommunen konsumerar och vad butikerna på orten faktiskt omsätter. Är index 100 är konsumtionen och omsättningen likställda.)
  • Antal anställda i stadskärnan 1403 st

Källa: HUI och Cityklimatet genom WSP

Det våras för Kristianstad Centrum

Det våras för Kristianstads centrum i alla bemärkelser. Sedan pandemirestriktionerna hävdes har stadskärnan åter börjat leva upp. Tomma lokaler...

Pollare för tryggare gågator

En fråga som har diskuterats under många år i Kristianstad City är att få upp pollare på gågatorna för att kunna öka tryggheten och låta gå...

Klubbade åtgärder för förenklad torghandel och tryggare gågator

Körningen längs gågatorna och torghandeln har länge varit två heta frågor för Kristianstad City. Det är också två frågor som Handelsstaden ...

Nya skyltar längs E22

Bild & foto: Tillväxt Kristianstad Glada nyheter – nu sätts de nya skyltarna upp! I måndags började arbetet med att sätta upp de nya ef...

Attraktivare Kristianstad ett Purple Flag projekt

Den orangea staden Kristianstad kan lägga ännu en färg till sin palett och får nu även segla under lila flagg. Kristianstad har blivit en av de s...

Kristianstads Kommun Stödpaket

Med stöd av underlag från Handelsstaden Kristianstad har Kristianstads Kommun presenterat ett stödpaket – för att lindra de negativa effekte...

Fler nyheter och evenemang