En stad i förändring

Publicerat: 15 augusti - 2019

En stad i förändring

Efter veckans nyheter om butiksnedläggningar pratas det åter mycket om oron kring stadskärnans utveckling – med all förståelse. I takt med att större butiker beslutat sig för att lägga ner är det viktigt att reflektera över den förändring vi befinner oss i. Med förändrande köpvanor, växande e-handel och rejält utökade handelsytor börjar stadskärnan anta en ny form.

Det är också viktigt att reflektera över förändringen som global och inte specifik för Kristianstad, även om den är tydligt märkbar i vår stad. Över hela världen ser vi stora företag anta nya koncept och nysatsa med exklusivitet och stora nedskärningar. E-handeln stod 2018 för 10% av all handel – det innebär att 90% fortfarande sker i fysisk butik. Enligt rapporter kommer E-handeln år 2030 stå för 26-32%. 

Näringen kommer därför behöva omformas för att anpassa sig efter nya köpbeteenden för att erbjuda något unikt. Man kan inte konkurrera ut E-handeln med en likadan vara. Den verkliga upplevelsen med god service, unika upplevelser och det personliga bemötandet går däremot inte att ersätta. Globalt kommer vi att se en våg av förändringar i koncept även i de största av kedjor, och det är viktigt att våga följa den strömmen. Med detta sagt är en omnikanalstrategi av värde – att lyckas sälja både i butik och på nätet. Över hälften av alla kunder har gjort sin research på nätet, och det är upp till näringen vad den fysiska upplevelsen innebär och kan erbjuda. I detta har fastighetsägarna en mycket viktig roll. För att attrahera nya koncept i staden måste man vara flexibel och tänka långsiktigt och ändamålsenligt. Enligt Kristianstadsbladet lägger H&M ned sin verksamhet i befintlig lokal på grund av att de klassiska lokalerna på Östra Storgatan inte längre håller för deras nya butikskoncept.

Som en del i ledet behöver Kristianstad Kommun arbeta mer tvärorganisatoriskt kring centrumfrågor med stort fokus på större satsningar för att kunna ta en stark riktning. Likväl behöver man se över rutiner och riktlinjer för att kunna möta förändringen. Visionsarbetet “ En levande stad” som påbörjades vid årsskiften för att skapa tydliga mål och visioner för staden växlas nu upp och går in i en ny fas.

Under sommaren 2019 har vi visat på vad en stadskärna kan erbjuda som inte kan utfasas av E-handel eller externa köpcentrum. En livlig stadsfestival med uppskattningsvis 80 000 besökare, sköna musikkvällar på Stora Torg med fulla uteserveringar och shoppingkvällar längs våra vackra gator där vi gått ihop med näringen för att erbjuda något unikt. Och det är något som inte heller kan tas ifrån staden. Det är på den vägen vi kommer fortsätta – tillsammans med näringen visar vi på verkliga upplevelser och berättelser! Som ett led i arbetet med en attraktiv stad efter 17:00 jobbar vi långsiktigt med Purple Flag för ökad kvällsekonomi. 

Det är nu i högsta grad viktigt att kommun, fastighetsägare och näring står starka tillsammans och jobbar framåt för en attraktiv stadskärna. Och precis lika viktigt är det att våra kunder fortsätter att välja att handla lokalt. Ta den där omvägen till stan för shoppingen, delta i evenemang och upptäck på nytt vad Kristianstad city har att erbjuda. Vi bevittnar en stad i förändring – men centrum – hjärtat, kommer alltid finnas kvar. Det är upp till oss alla vad vi väljer att göra med den.

Vi kommer uppdatera er kontinuerligt om vårt arbete framåt i våra kanaler och vill gärna höra era tankar och idéer kring utvecklingen av stadskärnan. För dig som jobbar i centrum men som ännu inte är medlem – stötta vårt arbete genom att bli del av Handelsföreningen. Mer info hittar du på vår hemsida. 

Vi önskar dig en fortsatt skön sommar!

Handelsstaden Kristianstad

FLER NYHETER OCH EVENEMANG

UNDER KULTURNATT FÅR KRISTIANSTAD CITY TVÅ NYA VÄGGMÅLNINGAR 

UNDER KULTURNATT FÅR KRISTIANSTAD CITY TVÅ NYA VÄGGMÅLNINGAR  Vecka 20, med avslut 21 maj under Kulturnattens sista dag, förvandlas två mindre väggar i Kristianstad City till unika konstverk. ...

MUSIKKVÄLLAR PÅ STORA TORG ÄR TILLBAKA 2022!

Efter två års tystnad på Stora Torg är sommarkonceptet äntligen redo att välkomna publiken tillbaka på torget: Musikkvällar på Stora Torg 2022 återvänder med start juli!  Projektet är...

SUCCÈSTART FÖR BUSFRÖ!

30 april öppnade second hand-konceptet på Östra Storgatan i MQ’s gamla lokaler. Invigningen satte ribban med en lång och förväntansfull kö från öppning till stängning, och två välbesökt...