Miss K nysatsar – för drömmen
Ett lyckat butikskoncept enligt Carolina Ekberg på Miss K är ett som har showroomskänsla, där du kan ta en kopp kaffe och slappna av, med personal som brinner för personlig service och när du lämnar butiken känna dig förväntansfull och nöjd över det du har inhandlat. Och det är precis det som Carolina känner att hon uppnått – nu i nya, fräscha lokaler närmare Lilla Torg på Västra Storgatan.
Det har bara gått ett par dagar sedan man öppnade portarna och flytten från de gamla lokalerna har också blivit lite av en nystart för Carolina – med influenser av vad som varit. Det klassiska rosa för Miss K har bytts ut mot en fräsch skandinavisk design i grått, ek och grönt. Carolinas brinnande intresse för inredning och design gör sig klart påmind och hon menar att den stilrena butiken också genomsyrar det lokala – möblerna i butikerna kommer nämligen från Blå Station och designer Jonas Lindvall.
Väggarna pryds av svartvita porträtt av kvinnliga, starka ikoner såsom Audrey Hepburn & Brigitte Bardot. Tavlorna blir också en påminnelse för henne själv som kvinna, vad hon har varit med om och vart hon befinner sig idag. För tre år sedan blev Carolina ensamstående med två barn, och att hitta sin egna väg har inte alltid varit lätt.
– Min fd. man Anders gav mig den förra butiken för att jag skulle kunna uppfylla min dröm, och jag hade alltid hans kunskap och känsla för design bakom mig i allt vi gjorde. Det har tagit sin tid att jobba in butiken och fler och fler har börjat upptäcka oss. Den här gången står jag på helt egna ben och jag är så stolt över hur butiken har blivit.
Carolina berättar hur hon stod i ett vägskäl mellan att lägga ner eller satsa stort – och med stödet av hennes barn kändes det självklart när en flytt blev möjlig.
Under åren har Carolina byggt upp en lojal kundkrets och har kunder från hela Sverige. Utbudet bjuder på märken som Totême, Neo Noir, Ahlvar & Stand. Utöver mode finns också ett mindre sortiment av coffebooks och exklusiva ljusstakar. Hennes Instagramsida tillåter henne att skicka varor till kunder och internationella klädmärken har häpnat över hennes försäljningssiffror för lilla Kristianstad.
Det nya fokuset på showroomskänslan med utökad lounge med plats för avslappning innebär också ett mindre lager med färre plagg och indragna köp. Konceptet tror hon går helt i enlighet med hur den fysiska modehandeln kommer att se ut framöver för att kunna komplettera näthandeln. Carolina har insett att det blivit allt viktigare att den fysiska upplevelsen verkligen blir just det – en upplevelse. Med allt från det personliga bemötandet, inredningen, unika happenings, till känslan som infinner sig när man först träder in i butiken.
– Jag blöder för service och att få se kunden lycklig. Man ska inte behöva åka till Stockholm eller Köpenhamn för att få uppleva unika och lyxiga varumärken. Det är viktigt för mig att i princip aldrig ta in märken som redan finns i Kristianstad. God service och det unika utbudet gör att mina kunder återvänder, om och om igen.
Trots att city befinner sig i en strukturomvandling tror Carolina på Miss K och Kristianstad, som menar att man måste hitta nya sätt att nå kunderna och ha en tydlig trendvision.
– Jag tror på min idé, jag har mina fantastiska stamkunder och jag skiljer mig från andra. Jag är lyhörd till hur branschen utvecklas och anpassar mig därefter. Tror man inte på sin idé kan man lika gärna lägga ner. Jag är en fighter, och det är därför vi har överlevt. Stan kommer att blomma upp igen, det är jag helt säker på.