Tillsammans förverkligar vi drömmen om vårt Kristianstad!
Vilket år!
Vi njöt av en succésommar där evenemangen avlöste varandra i city. Till mångas önskemål blev det en Stadsfest med över 80 000 besökare på fyra dagar, fem Musikkvällar på Stora Torg i juli som fyllde serveringarna med glada människor. Det har varit en sommar som upplevdes tryggare än på länge. Vi hade även premiär för citykvällar som var välbesökta med goda resultat. Nya matevent lockade många matälskare till city. Och sist men inte minst – en julmarknad & julskyltning som slog besöksrekord.
Vi har fortsatt göra oväntade installationer i stadsrummet. ”Klädstrecket” på Hesslegatan, Sommarhörnan med de orangea solstolarna på Lilla torg, 1.1km lång Orange matta under Stadsfesten och en snöhög med Snögubbe på Lilla torg som redan betalat sig genom den massiva PR vi fått för den.
Vi har lagt en ny kommunikationsstrategi och slimmat vår strategiplan för bolaget. Redan sedan dag ett har ett av målen varit att utöka organisationen. 1 juli fick jag en extra superkraft – Pauline, som jobbar som kommunikatör/koordinator. Vi har även kommit långt i genomförandet av vår 2-års handlingsplan i Attraktivare Kristianstad (Purple Flag) – som den utökade fasadbelysningen, ordningsvakt på stan, att skylta upp i tomma lokaler och de löpande trygghetspromenaderna med olika målgrupper. Ett visionsarbete för en levande stadskärna har påbörjats på initiativ från Kristianstad kommun.
Men 2019 var också året då alla insåg att vår stad inte klarar sig på gamla meriter och stadens identitet förändras. Ett utmanande och känslomässigt tufft år med stor oro för många. För staden förändras i takt med att vår livsstil förändras och så har det alltid varit. Vilket vi ser tydligt – inte bara i vårt Kristianstad utan i alla städer, men också i mätningar.
Det är ett paradigmskifte som sker inom handelsbranschen. En del butiker är olönsamma och stänger och fler kommer bomma igen. En hel del väljer också att förnya sina koncept för att möta framtiden och andra har rekordår! Det går inte att luta sig mot gamla strukturer – efterfrågan är annorlunda och konkurrensen om kunderna stenhård. Hotell, restaurang och kommersiell service ökar i city i takt med jakten på unika upplevelser.
Vi har utmaningar framför oss. Ingen part kan göra allt, men alla kan göra något och tillsammans kan vi förverkliga drömmen om Kristianstad!
Börja redan idag och sprid din kärlek för city med #kristianstadcity
- Du som sitter på tankar och ideér får gärna skicka in dem här:
https://www.kristianstadcity.se/vision-framtid/ - Har du en verksamhet i city? Bli medlem och bli en del i vårt arbete för vår framtida stadskärna. Det är tack vare våra medlemmar vi kan hålla i evenemang och marknadsföra oss gemensamt.
https://www.kristianstadcity.se/medlem/ - Välj & tänk lite mer lokalt – du gör skillnad!